O‘ZBEKISTON
RESPUBLIKASI SOLIQ XIZMATI ORGANLARIDA JISMONIY VA YURIDIK SHAXSLARNING
MUROJAATLARI BILAN ISHLASH
Soliq xizmati organlarida
jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlari bilan ishlash O‘zbekiston
Respublikasining «Jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlari to‘g‘risida»gi
Qonuni hamda Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 7 maydagi 341-sonli qarori
bilan tasdiqlangan «Davlat organlari va davlat muassasalarida jismoniy va
yuridik shaxslarning murojaatlari bilan ishlash tartibi to‘g‘risida Namunaviy
nizom», 2016 yil 27 oktyabrdagi «Vazirlik va idoralar, xo‘jalik birlashmalari
rahbarlari, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi Raisi, viloyatlar,
shahar va tumanlari hokimlarining «Jismoniy va yuridik shaxslarning
murojaatlari to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonun talablarini so‘zsiz
bajarish yuzasidan javobgarligi to‘g‘risida»gi 366-sonli qaroriga muvofiq
amalga oshiriladi.
Murojaatlar quyidagi shakllarda bo‘lishi mumkin:
ariza – huquqlarni, erkinliklarni va qonuniy
manfaatlarni amalga oshirishda yordam ko‘rsatish to‘g‘risidagi iltimos bayon
etilgan murojaat;
taklif – davlat va jamiyat faoliyatini
takomillashtirishga doir tavsiyalarini o‘z ichiga olgan murojaat;
shikoyat – buzilgan huquqlarni, erkinliklarni tiklash va
qonuniy manfaatlarni himoya qilish to‘g‘risidagi talab bayon etilgan murojaat;
anonim murojaat – jismoniy shaxsning familiyasi (ismi, otasining
ismi), uning yashash joyi to‘g‘risidagi maʼlumotlar yoki yuridik shaxsning
to‘liq nomi, uning joylashgan joyi (pochta manzili) to‘g‘risidagi maʼlumotlar
ko‘rsatilmagan yoxud ular haqida yolg‘on maʼlumotlar ko‘rsatilgan, shuningdek,
imzo (elektron raqamli imzo) bilan tasdiqlanmagan murojaat;
murojaatning
dublikati – aynan bir jismoniy yoki yuridik shaxsning
murojaati nusxasi;
takroriy murojaat – avvalgi murojaatlar bo‘yicha qabul qilingan
qaror yuzasidan shikoyat qilingan yoki boshqacha tarzda norozilik bildirilgan,
shuningdek, agar takroriy murojaat kelib tushgan paytda ko‘rib chiqishning
qonun hujjatlarida belgilangan muddati tugagan bo‘lsa, avvalgi murojaat o‘z
vaqtida ko‘rib chiqilmaganligi haqida xabar qilingan, aynan bir jismoniy yoki
yuridik shaxsdan kelib tushgan murojaat;
elektron
murojaat – elektron raqamli imzo bilan
tasdiqlangan va elektron hujjatning uni identifikatsiya qilish imkonini
beradigan boshqa rekvizitlariga ega bo‘lgan elektron hujjat shaklidagi
murojaat;
Murojaatlar og‘zaki yoki yozma
yoxud elektron shaklda, davlat tilida yoki boshqa tillarda berilishi mumkin.
Murojaatlar ariza, taklif va
shikoyat tarzida bo‘lishi, jismoniy va yuridik shaxslar yakka tartibda yoki
jamoa bo‘lib murojaat etishlari mumkin.
Jismoniy shaxsning murojaatida
uning familiyasi (ismi, otasining ismi), yashash joyi to‘g‘risidagi maʼlumotlar
va murojaatning mohiyati bayon etilgan bo‘lishi kerak.
Yuridik shaxsning murojaatida
yuridik shaxsning to‘liq nomi, uning joylashgan joyi (pochta manzili)
to‘g‘risidagi maʼlumotlar va murojaatning mohiyati bayon etilgan bo‘lishi
kerak.
Yozma murojaat murojaat
qiluvchi jismoniy shaxsning imzosi murojat qiluvchi yuridik shaxs rahbarining
yoxud vakolatli shaxsining imzosi bilan tasdiqlangan bo‘lishi lozim. Jismoniy
shaxsning yozma murojaatini murojaat qiluvchining imzosi bilan tasdiqlash
imkoni bo‘lmagan taqdirda, bu murojaat uni yozib bergan shaxsning imzosi bilan
tasdiqlanib, uning familiyasi (ismi, otasining ismi) ham qo‘shimcha ravishda
yozib qo‘yilishi kerak.
Soliq xizmati organlariga
kelib tushgan murojaatlar «Elektron hujjat almashish» avtomatlashtirilgan
axborot tizimida ro‘yxatga olinadi.
Murojaatlarni
ko‘rib chiqish tartibi
Soliq xizmati organlarida
murojaatlarni qabul qilish, ro‘yxatga olish va ko‘rib chiqish uchun yuborish,
shuningdek, ko‘rib chiqilishini nazorat qilish murojaatlar bilan ishlash uchun
masʼul bo‘lgan tarkibiy bo‘linmasi yoki masʼul xodimi tomonidan amalga
oshiriladi.
Og‘zaki murojaatlar bilan
kelgan jismoniy shaxslar va yuridik shaxslarning vakillari davlat soliq xizmati
organlari rahbarlari yoki murojaatlar bilan ishlash bo‘yicha bo‘linmaning
rahbari, shuningdek, tarkibiy bo‘linmalarning rahbarlari yoxud boshqa masʼul
xodimlari tomonidan qabul qilinadi.
Ro‘yxatga olingan murojaatlar
kelib tushgan paytidan boshlab bir ish kunidan kechikmay davlat soliq xizmati
organlari rahbarlariga kiritiladi, u masʼul bo‘linmani belgilagan holda
murojaatni ko‘rib chiqish bo‘yicha rezolyutsiyani (topshiriqnomani) qo‘yadi.
Rezolyutsiya (topshiriqnoma)
qo‘yilgan paytdan boshlab bir ish kuni mobaynida murojaatlar bilan ishlash
bo‘yicha bo‘linma murojaatni ijro etuvchi sifatida belgilangan tarkibiy
bo‘linmaga imzo qo‘ydirgan holda beradi.
Qo‘yilgan masalalarni hal
etish davlat soliq xizmati organlarining vakolati doirasiga kirmaydigan
murojaatlar besh kun muddatdan kechiktirmay davlat soliq xizmati organi rahbari
tomonidan imzolangan xat bilan tegishli organlarga yuboriladi, bu haqda murojaat
qiluvchiga yozma yoxud elektron shaklda xabar qilinadi.
Agar murojaatlarda ularni
tegishli organlarga yuborish uchun zarur bo‘lgan maʼlumotlar mavjud bo‘lmasa,
besh kun muddatdan kechiktirmay asoslantirilgan tushuntirish bilan murojaat
qiluvchilarga qaytariladi.
Quyi davlat soliq xizmati
organlari tomonidan ko‘rib chiqilishi kerak bo‘lgan murojaatlar kelib tushgan
kundan boshlab besh kun muddatdan kechiktirmay davlat soliq xizmati organining
rahbari yoki uning o‘rinbosarlaridan biri tomonidan imzolangan topshiriq bilan
birga yuborilishi, bu haqda murojaat qiluvchiga yozma yoxud elektron shaklda
xabar berilishi kerak.
Agar murojaatda joyning o‘zida
o‘rganishni talab etuvchi holat bayon qilingan bo‘lsa, shuningdek, boshqa zarur
hollarda murojaat joyning o‘zida ko‘rib chiqilishi mumkin. Murojaatni joyning
o‘zida ko‘rib chiqish davlat soliq xizmati organi rahbarining topshirig‘i yoki
uning roziligi bilan amalga oshiriladi.
Murojaatni murojaat qilgan
yoki boshqa shaxsning ishtirokisiz ko‘rib chiqishning imkoniyati bo‘lmaganda,
ular davlat soliq xizmati organining mansabdor shaxsi tomonidan chaqirilishi
mumkin. Chaqirilgan murojaat etuvchi kelmagan taqdirda muallifga murojaatni
uning ishtirokisiz ko‘rib chiqish mumkin emasligi to‘g‘risida javob yuboriladi.
Agar murojaatda o‘rtaga
qo‘yilgan masalalar xo‘jalik yurituvchi subʼektlar faoliyatiga daxldor bo‘lsa,
ularning vakillari murojaatni ko‘rib chiqishda ishtirok etish uchun davlat
soliq xizmati organlari tomonidan o‘z vakolatlari doirasida jalb etiladi.
Murojaatlarni ko‘rib chiqish
natijalari bo‘yicha davlat soliq xizmati organi tomonidan tegishli qaror qabul
qilinadi, bu haqda darhol yozma yoxud elektron shaklda murojaat qiluvchiga
xabar beriladi.
Murojaatni qoniqtirmasdan
qoldirish to‘g‘risidagi qarorni Davlat soliq qo‘mitasida – rais, uning
o‘rinbosarlari; davlat soliq boshqarmalarida – boshliq, uning o‘rinbosarlari;
davlat soliq inspeksiyasida – boshliq; tizim muassasa va tashkilotlarida –
ularning rahbarlari qabul qiladi.
Murojaatga javob xatida murojaatda
ko‘rsatilgan har bir masala bo‘yicha vajlarni rad etuvchi yoki tasdiqlovchi
aniq asoslar (zaruriyatga qarab qonun hujjatlari normalariga havolalar qilingan
holda) bo‘lishi kerak.
Murojaatga javob xati davlat
soliq xizmati organi rahbari yoki uning o‘rinbosari tomonidan imzolanadi.
Murojaatlarga javob xati mumkin qadar, murojaat etilgan tilda bayon qilinadi.
Murojaat, unda ko‘tarilgan
barcha masalalar Qonun talablariga muvofiq ko‘rib chiqilgan va murojaat
qiluvchiga tegishli javob yuborilgan taqdirda ko‘rib chiqilgan hisoblanadi.
Murojaat qiluvchiga javob
yuborilgan kun murojaatni ko‘rib chiqish tugallangan kun hisoblanadi. Oraliq
javoblar berilgan va to‘liq ko‘rib chiqilmagan murojaatlar ijrodan yoki
nazoratdan olinmaydi.
Murojaatlarni
ko‘rib chiqish muddatlari
Ariza yoki shikoyat masalani
mazmuni bo‘yicha hal etishi shart bo‘lgan davlat soliq xizmati organiga kelib
tushgan kundan eʼtiboran o‘n besh kun mobaynida, qo‘shimcha o‘rganish va (yoki)
tekshirish, qo‘shimcha hujjatlarni so‘rab olish talab etilganda esa bir oygacha
bo‘lgan muddatda ko‘rib chiqiladi.
Ariza va shikoyatlarni ko‘rib
chiqish uchun tekshirish o‘tkazish, qo‘shimcha materiallarni so‘rab olish yoxud
boshqa chora-tadbirlar ko‘rish zarur bo‘lgan hollarda, ularni ko‘rib chiqish
muddatlari tegishli davlat soliq xizmati organi rahbari tomonidan, istisno
tariqasida, ko‘pi bilan bir oyga uzaytirilishi mumkin, bu haqda murojaat
etuvchiga xabar qilinadi.
Taklif davlat soliq xizmati
organiga kelib tushgan kundan eʼtiboran bir oygacha bo‘lgan muddatda ko‘rib
chiqiladi, qo‘shimcha o‘rganishni talab etadigan takliflar bundan mustasno, bu
haqda takliflarni kiritgan jismoniy yoki yuridik shaxsga o‘n kun muddatda yozma
shaklda xabar qilinadi.
Ayrim hollarda davlat soliq
xizmati organining rahbari yoki uning o‘rinbosarlari murojaatlarni ko‘rib
chiqish muddatlarini qisqartirishi mumkin.
Murojaatlar bilan ishlash
muddatlari ular davlat soliq xizmati organiga kelib tushgan kundan boshlab
hisoblanadi. Agar tegishli muddatning oxirgi kuni dam olish va bayram kunlariga
to‘g‘ri kelsa, navbatdagi ish kuni muddat tugaydigan kun hisoblanadi.
Murojaatlarni
ko‘rmay qoldirish
Quyidagi murojaatlar ko‘rib chiqilmaydi:
anonim murojaatlar;
jismoniy va yuridik shaxslarning vakillari
orqali berilgan murojaatlar, ularning vakolatini tasdiqlovchi hujjatlar mavjud
bo‘lmagan taqdirda;
Qonunda belgilangan boshqa talablarga muvofiq
bo‘lmagan murojaatlar.
Murojaatni anonim deb eʼtirof
etish murojaatlar bilan ishlash bo‘yicha bo‘linma yoki murojaatni ko‘rib
chiquvchi tarkibiy bo‘linma tomonidan amalga oshiriladi.
Jismoniy
shaxslarni va yuridik shaxslarning vakillarini qabul qilishni tashkil etish
Soliq xizmati organlarida belgilangan kun va soatlarda
jismoniy shaxslar hamda yuridik shaxslarning vakillarini qabul qilish tashkil
etiladi.
Jismoniy shaxslar va yuridik shaxslarning vakillarini
qabul qilish davlat soliq xizmati organi rahbari yoki boshqa vakolatli shaxs
tomonidan amalga oshiriladi.
Murojaatlarni
ko‘rib chiqishda jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari va davlat soliq
xizmati organlarining majburiyatlari.
Murojaat davlat soliq xizmati
organlari tomonidan ko‘rib chiqilayotganda jismoniy va yuridik shaxs murojaat
ko‘rib chiqilishining borishi haqida axborot olish, shaxsan vajlarini bayon
etish va tushuntirishlar berish, murojaatni tekshirish materiallari hamda uni
ko‘rib chiqish natijalari bilan tanishish, qo‘shimcha materiallar taqdim etish
yoki ularni boshqa organlardan so‘rab olish to‘g‘risida iltimos qilish, advokat
yordamidan foydalanish huquqiga ega.
Murojaatlarni
umumlashtirish va tahlil qilish
Murojaatlar bilan ishlash
bo‘yicha bo‘linma tarkibiy bo‘linmalar tomonidan murojaatlar ko‘rib
chiqilishini doimiy nazorat qiladi va uning monitoringini olib boradi, ularning
o‘z vaqtida zarur tarzda ko‘rib chiqilishini taʼminlash chora-tadbirlarini
ko‘radi.
Murojaatlarni
ko‘rib chiqish muddatlari va tartibi buzilganligi uchun javobgarlik
Jismoniy va yuridik
shaxslarning murojaatlarini qabul qilish va ko‘rib chiqishni qonunga xilof
ravishda rad etish, ularni ko‘rib chiqish muddatlarini uzrli sabablarsiz
buzish, yozma yoxud elektron shaklda javob yubormaslik, jismoniy va yuridik
shaxslarning murojaatlari to‘g‘risidagi qonun hujjatlariga zid qaror qabul
qilish, jismoniy va yuridik shaxslarning buzilgan huquqlari tiklanishini, murojaat
munosabati bilan qabul qilingan qarorning bajarilishini taʼminlanmaganlik,
jismoniy shaxslarning shaxsiy hayoti to‘g‘risidagi yoxud yuridik shaxslarning
faoliyati to‘g‘risidagi maʼlumotlarni ularning roziligisiz oshkor etish,
jismoniy va yuridik shaxsni murojaat qilganligi munosabati bilan yoxud
bildirilgan fikri va murojaatidagi tanqid uchun taʼqib qilish, murojaatlarni
ko‘rib chiqishda sansolarlikka yo‘l qo‘yish, shuningdek, jismoniy va yuridik
shaxslarning murojaatlari to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini boshqacha tarzda
buzish tegishlicha maʼmuriy va jinoiy javobgarlikka tortilishiga sabab bo‘ladi.
Davlat soliq
qo‘mitasining 2019 yil 10 apreldagi 84-sonli buyrug‘i bilan «O‘zbekiston
Respublikasi davlat soliq xizmati organlarida jismoniy va yuridik shaxslarning
murojaatlari bilan ishlash tartibi to‘g‘risida Nizom» tasdiqlangan.
“Jismoniy
va yuridik shaxslarning murojaatlari to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi
Qonuniga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish haqida O‘RQ-445-son 11.09.2017-yil